Skip to content

Publications

This list is under construction. Do you know another title about Edward Hartwig?

Tell us about it.


Sources

  • Berlewi, Henryk: El Lissitzky in Warschau. Publisher unknown, no place and date given.
  • Berlewi, Henryk: Mechano-Faktur. In: Der Sturm, drittes Vierteljahresheft (September), Berlin 1924.
  • Berlewi, Henryk: Wie ich zur abstrakten Kunst gefunden habe. Publisher unknown, Berlin 1963.
  • Berlewi, Henryk: Hände weg von der Mechano-Faktur, Herr Laszlo! Publisher unknown, Paris 1965.
  • Berlewi, Henryk and Andrzej K. Olszewski: Henryk Berlewi. Wspólczesne malarstwo polskie. Wydawnictwo Artystyczno-graficzne, Warszawa 1968.



Literature

  • Barrett, Cyril: Op Art. The Viking Press, New York 1970.
  • Barrett, Cyril: Op Art. Du Mont, Köln 1974.
  • Bartelik, Marek: Early Polish Modern Art. Manchester University Press, Manchester 2005.
  • Centre d´Art Cybernetique (ed.): Berlewi. Temoignages. Éditions de Beaune, Paris 1965.
  • Colleye, Hubert: Henryk Berlewi. Poolsch Schilder. De Sikkel, Antwerpen, 1937.
  • Frankowska, Magdalena and Artur Frankowski: Henryk Berlewi. Wydawnictwo Czysty Warsztat, no place given 2009.
  • Laszlo, Carl: Berlewi zurück von Elba. Panderma, place unknown 1965.
  • Landau, Rom: Der unbestechliche Minos. Kritik an der Zeitkunst. Harder Verlag, Hamburg 1925.
  • Mansbach, Steven A.: Modern Art in Eastern Europe: From the Baltic to the Balkans, ca. 1890–1939. Cambridge University Press, Cambridge 1999. pp. 104–131.
  • Neumann, Eckhard: Mechano-Faktur. Ein Beitrag zur funktionalen Grafik der zwanziger Jahre in Polen. In: Der Druckspiegel (Typographische Beilage 6), Stuttgart 1962. pp. 1-20.
  • Neumann, Eckhard: Henryk Berlewi and Mechano-faktura. In: Typographica 9, June, 1964. pp. 21–28.
  • Neumann, Eckhard: Functional Graphic Design in the 20´s. Reinhold Publishing Corporation, New York 1967.
  • Neumann, Eckhard: Henryk Berlewi und seine Idee der mechnischen Bildgstaltung. Zu seinem Tod am 2. August 1967. In: A. Seide (ed.) Egoist 13, 4. Vierteljahr Heft Nr. 3, Frankfurt a. M. 1967. pp. 4f.
  • Nieszawer, Nadine and Marie Boyé and Paul Fogel: Peintres Juifs á Paris.1905 – 1939. École de Paris. Éditions Denoël, Paris 2000.
  • Rathke, Ewald and Eckhard Neumann: Konstruktive Malerei 1915-1930. Hans Peters Verlag, Hanau 1967.
  • Rühm, Gerhard: Begegnung mit Henry Berlewi. In: Der Monat. Heft 194, November 1964.



Exhibition Catalogues

  • Alviani, G. (ed.): Berlewi e Mansouroff: Pionieri. Galleria Arte Struktura Mailand, Mailand 1990.
  • Benson, Timothy O. and Éva Forgács (ed.): Between Worlds. A Sourcebook of central european Avant-Gardes, 1910 – 1930. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts and London 2002.
  • Benson, Timothy O. and Monila Król (ed.): !Avantgarden! in Mitteleuropa 1910-1930. Tranformation und Austausch. E. A. Seemann Verlag, Leipzig 2002/2003.
  • Broska, Magdalena: Adolf Luther und seine Sammlung. Eine Kunst außerhalb des Bildes. Adolf-Luther-Stiftung, Krefeld 1993.
  • Deutsche Gesellschaft für Bildende Kunst and Akademie der Künste (ed.): Aventgarde Osteuropa 1910 1930. Ernst Wasmuth, Tübingen 1967.
  • Edfition Hoffmann (ed.): Im Gehen sehen. Kunst in der Allianz Versicherungs-AG Berlin. Edition Hoffmann, Friedberg 1999.
  • Frankfurter Kunstverein (ed.): Konstruktive Malerei 1915-1930. Frankfurter Kunstverein, Frankfurt 1966.
  • Galerie Gmurzynska (ed.): Die 20er Jahre in Osteuropa. The 1920s in Eastern Europe. Ausstellung vom 3. Juni bis Mitte September. Galerie Gmurzynska, Köln 1975.
  • Galerie Gmurzynska + Bargera (ed.): Konstruktivismus. Entwicklungen und Tendenzen seit 1913. Ausstellung vom 14 September bis Ende Dezember 1972. Galerie Gmurzynska + Bargera, Köln 1972.
  • Galerie Liatowitsch, Galerie Jean Chauvelin, Annely Juda Fine Art and Galleria Milano (ed.): The Non-Objective World / La Peintura Non Objective / Il Mondo della Non-Oggettività 1924 – 1939. No publisher, place and year given.
  • Galerie Rewolle (ed.): Henryk Berlewi. Galerie Rewolle, Bremen 1967.
  • Haus am Waldsee (ed.): Skripturale Malerei. No publisher and place given, 1962.
  • Hoffmann, Tobias (ed.): Die neuen Tendenzen / The new tendencies / Nove Tendencije. Eine europäische Künslerbewegung 1961 – 1973. Edition Braus im Wachter Verlag, Heidelberg 2006.
  • Institut Français (ed.): Retrospektive Ausstellung H(enryk) Berlewi. Gemälde, Zeichnungen, Grafik, Mechano-Fakturen, Plastik von 1908 bis heute. Gerhard Verlag, Berlin 1964
  • Kunsthaus Zürich and Nationalmuseum Warschau (Hrsg.): Kunst in Polen von der Gotik bis heute. Kunsthaus Zürich. 26. Juni bis 8. September 1974. Neue Züricher Zeitung, Zürich 1974.
  • Kunstmuseum Düsseldorf (ed.): Die reine Form. Von Malewitsch bis Albers. Kunstmuseum Düsseldorf, Düsseldorf 1976.
  • Museum Ritter (ed.): Square. Die Sammlung Marli Hoppe-Ritter. Wunderhorn Verlag, Heidelberg 2005.
  • Nowakowska-Sito, Katarzyna (ed.): Wyprawa w dwudziestolecie. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2008.
  • Polnisches Institut Berlin und Sammlung Marzona (ed.): Kilométrage. Jan Brzękowski und seine Künstlerwelten. Verlag der Buchhandlung Waltehr König, Köln 2011.
  • Prinz, Ursula and Eberhard Roters (ed.): Berlinische Galerie. Berlin Konstruktiv. Berlinische Galerie, Berlin 1981.
  • Schilling, Jürgen (ed.): Wille zur Form. Ungegenständliche Kunst 1910 – 1938 in Österreich, Polen, Tschechoslowakei und Ungarn. Hochchule für angewandte Kunst, Wien 1993.
  • Seitz, William C.: The responsive eye. Museum of Modern Art, New York 1965.
  • Helen Serger (ed.): Henryk Berlewi. Helen Serger la boetic, inc. New York, New York 1978.
  • Stadt Bottrop (ed.): Osteuropäischer Konstruktivismus. Moderne Galerie Botropp, Bottrop 1976.
  • Städtisches Museum Abteiberg Mönchengladbach (ed.): Sammlung Etzold – Ein Zeitdokument. Verlag Aurel Bongers, Recklinghausen 1986.
  • Stanisławski, Ryszard (ed.): Constructivism in Poland 1923 – 1936. BLOK. Praesens a.r. Muzeum Sztuki, Łódź undated.
  • Stolz Berlin (ed.): Abstarktion und Konstruktion. Europäische Avantgarde der frühen Jahre. Stolz Berlin, Berlin 1992.
  • Stolz Berlin (ed.): Auf der Suche nach der reinen Form. Stolz Berlin, Berlin 2005.
  • Traba, Robert (ed.): Wir Berliner! My, berlinczycy! Koehler & Amelang, Berlin 2009.
  • Weinhart, Martina and Max Hollein (ed.): Op Art. Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln 2007.
  • von Wiese, Stephan: Der Konstruktivismus und seine Nachfolge in Beispielen aus dem Bestand der Staatsgalerie Stuttgart und ihrer Graphischen Sammlung. Staatsgalerie Stuutgart, Stuttgart 1974.
  • Zacharias, Kyllikki and Galerie Orlando: Vom Blauen Reiter zur russischen Avantgarde. Berlin Moskau München. Galerie Orlando GmbH, Zürich 2005.



Press

  • Author unknown: Kampf um das Copyright. Ist Vasarely eine Epigone Berlewis? In: Spandauer Volksblatt, May 31, 1964.
  • Author unknown: Was ist Mechano-Faktur? In: Die Welt, October 27, 1964.
  • Author unknown: Begegnung mit Vater der Op Art. Pionier der modernen Malerei in Darmstadt. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung, January 19, 1966.
  • Albrecht, K.: Er gilt als Vater der Op-Art. Galerie Rewolle stellt Werke Henryk Berlewis aus. In: Bremer Nachrichten, January 28, 1967.
  • Berlewi, Henryk: Autour de l ´Op-Art. In: Tribune Libre, January, 1966.
  • Grohmann, Will: Berlewi. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung, November, 1964.
  • Heiderich, Günter: Musikalische Bildkonstruktionen. Die Galerie Rewolle stellt Werke des polnischen Malers Henryk Berlewi aus. In: Weser Kurier, January 28, 1967.
  • Helms, Dietrich: Neue Arbeiten eines alten Pioniers – Henryk Berlewi bei Rewolle in Bremen. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung, August, 1967.
  • March, Joachim: Vorläufer und Nachläufer. Eine notwendige Klarstellung. In: Berliner Allgemeine, May 29, 1964.
  • March, Joachim: Berlewi zum siebzigsten. In: Allgemeine Wochenzeitung, November, 1964.
  • Neumann, Eckhard: Die Idee der mechanischen Gestaltung. In: Frankfurter Rundschau, August, 1967.
  • Neumann, Eckhard: Die Idee der mechanischen Gestaltung – zum Tode des konstruktivistischen Malers Henryk Berlewi. In: Allgemeine Wochenzeitung, August, 1967.
  • Ohff, Heinz: Avantgarde wird Tradition. Galerie Situationen 60 eröffnet mit Henryk Berlewi. In: Der Tagesspiegel, October 22, 1963.
  • Ohff, Heinz: Der glückhafte Berlewi. In: Der Tagesspiegel, October, 1964.
  • Pluchart, François: Berlewi est bien le créateur de l’art cinétique. In: Combat, August 6, 1965.
  •  Pluchart, François: Bloc et Berlewi définissent deux possibilités de l’art fonctionnel. In: Combat, June 28,1965.
  •  Pluchart, François: Les Expositions à Paris: Berlewi. In: Aujourd’hui, n°50, June -September,1965.
  • Pluchart, François: Berlewi ou l´Op Art. In: Combat, November 23, 1965.
  • Sellenthin, H.G.: Begegnung in Berlin: Henryk Berlewi (Paris). In: Berliner Allgemeine, October, 1962.
  • Wiegand, Wilfried: Op-art von damals. Henryk Berlewi: Ein Pionier des Konstruktivismus. In: Die Welt ,March 14, 1967.
  • Wischnitzer-Bernstein, Rahel: Mechanofaktur. Henryk Berlewis Ausstellung im “Sturm”. In: Jüdische Rundschau, August, 1924.


Press Online

“Das ist Op Art” (kli)

“50 Millionen Dollar: Polens Kunstmarkt im Aufbruch” (Gerhard Gnauck)

“On Henryk Berlewi” from David Mazower

Letter to the editor: “Remembering Berlewi” from Johanna Lohse James, Zürich

“Against Movements” (Dick Higgins)

“Kunstkalender” (Gottfried Sello)

“Op Art. Zirkus fürs Auge”

“Op Art: Pictures that attack the eye”



Biography Online:



Weblinks

http://www.art10.com: Un mundo construido: Polonia 1818-1939

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: